09 March 2009

Azam Perokok Ver. 2

Sekarang sudah hampir 3 bulan teman dan rakan2 serta umat dunia meninggalkan tahun baru 2009. Perjalanan hidup berjalan seperti biasa dan ada yang tidak biasa mungkin. Keazaman yang kuat ditanam oleh sekian umat manusia untuk hidup didunia kemungkinan ada yang menjadi cair dan terkubur. Almaklumlah kadang2 macam hangat tahi ayam, kadang2 juga mcam hangatnya bubur.. dan seperti juga teman yang berazam untuk BERHENTI MEROKOK nampaknya tiada tanda2 untuk berjaya kini. Azam teman untuk mengurangkannya pun kelihatan seperti tidak ada peningkatan tapi yang kurang hanya lemak tepu dibahagian perut teman kerana sekarang teman sudah kerap turun ke padang bola tiap2 petang walaupun hujan sekalipun. Apa la teman nie... Rakan2 seperti sudah mual dengan azam teman yang diorang sangka hanya cakap sahaja dari teman. Bukan nak buat pun kata dame. Lagi di isap ada le.. Aiiii teman da malas da nak berazam pasal rokok ni. Kata orang lagi kamu berazam lagi x jadi. Elok diam2 aje.. esok2 berhenti jugak tuuu.. agaknye le.. teman dengar aje. Tapi merokok memang tidak baik pada kesihatan. Stamina untuk bersukan pun kurang.. lari sana sini tiba2 PANCIT. Macam mana nak jadi midfielder macam ni.. urp! Dulu masa abis sekolah sikap ingin mencuba memang kuat.. tambah pula sudah bekerja. Ada la duit masa tu, gaji RM15 sehari. Beli rokok untuk kelihatan dewasa, namun lama2 sudah jadi ketagihan, dan kini menjadi tegar tak guna. Adoiiii.. kepada rakan2 blogger teman, jgn jadi hipokrit macam teman nih.. ada bende yang teman kalah dari dulu.. yakni sebatang rokok...

P/S: Coligue teman sekarang tengah cuti, ramai kat kampung nie, nak pergi warong minum Teh O ais lah.. pasti meja tu penuh dengan asap.. muehehe!

16 comments:

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

nk berhenti merokok kena ada azam yg kuat...

lau tak memang hangit-hangit taik kambing jer...

ngeh3...

**xska laki isap rokok dpn popuan..

CIVIC Power said...

To GKSB

Eleh mike yong x suke ye.. jgn kate nati dapat bf merokok nti..

Pok Li said...

Cubalah. Saya berhenti selepas 25 tahun merokok.

CIVIC Power said...

To Pok Li

Mungkin bila teman sudah seusia pokli mungkin teman akn berhenti merokok juga..

GELIgeli said...

tahniah..tuan mempunyai azam untuk berhenti merokok..antara punca kita merokok ialah bila melihat ada duit dipoket.
oleh itu jangan biarkan duit anda di poket..dan simpan duit anda di tempat yang sesuai...tak perlu banyak..cukup anda merasakan RM5 satu hari..dan anda akan mendapat pelbagai keuntungan dimasa akan datang.
Berhenti merokok dan menabung dan berlindunglah..
Borang akan teman bagi...

CIVIC Power said...

To tuan Geli2..

Baiklah tuan.. Teman natikan kehadiran tuan.

lelucon said...

teman dulu suka minum Coke. Tapi skg dah 'pulih'. Lama teman dah tinggal sbb takut kena kencing manis. kaki berulat woo... tp skg minum jugak sikit2, tapi Radix Cola le hehehe.

cuba kome bayangkan kome dah kena strok. Terlantar 'hidup segan mati tak mahu'. Siksa. Orang yg jaga pun dah tak sanggup kalau bertahun2 koma. Sanggup ke menyusahkan keluarga nanti?

nEmO said...

ni nemo nak share pndpt...ckp nak benti mmg la sng.. tapi kesungguhan dan ketetapan hati, jiwa dan iman yang lemah selalu menybbkan tak berjaya benti rokok kan? kwn nemo ni bejanji mcm2 dah...tapi sekerat jln. nemo sedih sgt.pdhal sokongan nemo bagi galakkan supaya dia benti..tapi hampeh...bila nemo diam wat tak kisah hisap balik...bila nemo besuara mula anggap kita bebel...so mcmcana??? tapi nemo sedih tetgk org smoking ni...sedih sgt.... bg yang bujang kdg sampai nak makan pun takde duit tapi rokok bleh beli itu yanf nak marah tu....sanggup tak bli mkn janji bli rokok? apa cite camtu???

Shitsurei shimashita said...

tp slalunya budak2 sukan yg merokok b4 game & after game slamber je hisap rokok..tp saya x lah.

fahana_ann said...

betul kata lelucon..babk kata lectrr aku better late than never.huhu..memang ambik masa.tapi cubalah prlahan2..
p/s:masal cakap banyak walau byk nak cakap..nanti tak dengaq jugak:(

CIVIC Power said...

To Lelucon

That what we call habit, klu coke tu dame letak nakotine.. teman rase pagi petang malam mike minuuuuuuuuum aje coke tu..

CIVIC Power said...

To nemo

Terima kasih, teman tengah cuba ni.. susah jugak mike tau.. ialah da biasa. Amat susah.. macam da biasa makan nasi.. tetiba ke tuka ke roti ate hari2.. ehm berat gak tu

CIVIC Power said...

To Shimasita

Sebenarnya diorang klu x merokok lebih baik dan bertambah energetic dalam bersukan.. tapi lepas bersukan terus isap rokok mmg bahaya. Bahaya buat jantung yng tengah laju mengepam

CIVIC Power said...

To Farhana_ann

Bukan teman x nak dengor yong, ate tebal bebenor dugaanye.. adeh.. ape2 pun terima kasih buat kome semua!

.fatin nabila. said...

haih, stop²..
slow² la tp ea..
xkn dh jadi atuk nk smoking lg..
tp kn, nenek sy dulu smoking jgk..
slalu tlg g kdai bli rokok..
perillys xsilap..
haih, eja pon xreti.. hehe`

sharamli said...

dh tua2 nk benti ssh sket..hu3