02 February 2009

Skim Pencen untuk Swasta

Hah teman da agak da.. mesti ramei yang sependapat dengan teman nih.. ini bukan gurauan atau chobaan. Tapi ini betul2. Setelah undian dibuat dan tarikh mengundi sudah ditutup. Keputusan bagi ketulusan dan pandangan mereka teman siarkan lagi bagi skim pencen bagi pesara swasta yang mike boleh lihat di sebelah enti teman nih haa... Err walaupun undian hanyalah mempunyai tujuh(7) undi sahaja, namun itu sudah memadai bagi teman untuk memajoritikan dari tujuh
(7 ) undian yang lalu dengan Sokongan (sukela) dalam menyokong cadangan Skim Pencen untuk Kakitangan Swasta yang bersara.
Keputusan ini diikuti oleh (Setuju Bebenor) ditangga kedua dengan dua(2) undian, dan terakhir sekali dua(2) undian juga buat (Tak Setuju). Hah ni menunjukan bahawa pengundi lebih cenderung menghormati sekaligus menyokong cadangan skim tersebut. Tidak dinafikan juge yang tidak bersetuju dalam hal nie yang mane teman tidak tahu kenape?
Pada pandangan dan pengalaman teman yang bekerja swasta dulu, skim ini patut kerana bagi menjamin masa depan pesara yang belum tahu nasib dame. Iyelah klu dibagi semua wang akaun KWSP sederap, tak sampei setahun pun licin dibantai dame. Dibuatnye dame beli kate baru, TV plasma 40 inci. Peti ais.. ish macam2 lagi le dame beli.. last2 terkanjei jugak sebab duit dan sayup2 dalam poket tu.. hah hidup nak lama lagi, duit dan rolling da abis.. badan da x larat nak keje. Ate rope mane lagi..
Nak harap anak menantu bele dame, usah harap le.. bukan sume le.. tapi ade juge segelintir yang rope itu.. Pada mase tule gunenye duit pencen nie yang mane pesara kerajaan kecapi sekarang.
Kurang banyak itu lain kire. Janji tiap bulan ada le wang masuk akaun tu. Pada yang berharte dan kaye mungkin ini tidak menjadi soal besor pada dame, tapi pada dame yang dulunye berpendapatan rendah sampai pencen. Tetap juge kene kerja selepas pencen. Kesian dame, idok le rehat2 dengan opah kite kat rumah. Kene gak buat keje kat luar..

P/S: Tapi KWSP sederap pun teman tak boikot. Itu juge membantu dalam pemulaan ekonomi baru bagi pesara. Betui jalannye dame boleh buat perniagaan kecil-kecilan lepas bersara nanti. Tak pun beli tanah lebih kurang untuk tanam sayur, buat kebun..

Kepada pengudi2 yang mengundi di blog teman:-

Teman ucapkan ribuan terima kasih atas sokongan anda. Wassallam!

15 comments:

Unknown said...

kalo pekerja memang setuju sesangat la. Aku pun setuju. Tapi majikan mesti xnak punye. Kompeni aku KWSP pun xbayar

CIVIC Power said...

TO ~flyo~

Hoh pulak da.. ate tuka le kompeni yang bayor KWSP

My Name Is Han said...

sy musti pilleyyyyy!!!

p/s: teman ponn br submit borang kwsp...caruman dr 8% ke 11% semula..

CIVIC Power said...

To Penumbok Dinding..

haha Mike pun suke piley ye..
Lepas nie submit le borang kawen pulak.

My Name Is Han said...

borang kawen..??
ekekeke!!
tu teman submit lg 3 taun la..

akuduniaku said...

salam..

adus...rase tuer le pulokk..

salam

melayuangkat said...

Assalamualaikum,

Skim Pencen memang bagus tetapi untuk Kakitangan Awam sahaja. Bagi pekerja swasta tentulah dengan skim EPF yang sedia ada.

Ini termaktub dalam peruntukan yang sedia ada dan Mak Cik tak fikir Syarikat Swasta mahu bayar pencen pada pekerja mereka.
Ini kerana pembayaran pencen memakan perbelanjaan yang amat besar dan banyak syarikat tidak mungkin mampu membayarnya.

CIVIC Power said...

To Aku duniaku

Semakin hari berlalu semakin dewasa kite. Semakin dewasa kita, kita dekat dengan hari tua.

CIVIC Power said...

To Melayuangkat

Hah betul tu puan, tapi tu hanya cadangan sahaja. Cuma ura2 nak bantu pesara swasta nie.

jejakaterang said...

setuju tu den stuju cumo tak jolas lagi gayo mano kerajaan nak wujudkan skim pencen tu.kalau baik apo salah ea...

CIVIC Power said...

To JejakaTerang

Tu la yoep, pihak swasta bukan x nak tubuhkan skim pencen nie.. tapi mahal nak tanggung bayaran pada pesara diorang. Gaji bulan pun bagi sikit niekan pulak nak bagi pencen.
Ontahla

mem-Besar said...

salam!! dulu makcik kojo swasta .. skarang dah duk rumah. mungkinlah juga lebih baik pencen .. seperti u cakaplah .. tak dapat sekali rap duit tu boleh le jimat2kan .. duit ni bila dah ada dlm tangan .. mmg tak bleh nak tahan .. ado sajo nak boli!

tapi doubtful lah private sectors ni nak buat cenggitu .. banyak benda dorang kena consider .. anyway bagus lah ada idea yg macam tu .. mana tau satu hari jadi kenyataan!!

CIVIC Power said...

To Mem-besar

Tu la puan, harap2 generasi anak puan nanti boleh le ada pencen.

lelucon said...

slm (1st time sampai)

sempat ke kita pencen? hehehe

pencen akhirat jgn lupa, idok le menangis miskin di kubor/akhirat nanti ye. moga kita semua dirahmati...insya'allah

p/s: terima kasih le sudi singgah blog teman. cantik blog kome!

CIVIC Power said...

To Lelucon

Sempat tu entah le.. umur panjang boleh le merasa men dengan anak cucu.. umur x panjang.. sob..
Terima Kasih.
Moh teman blnje laksa Man Laksa