12 January 2009

Tanah hak milik kekal

Baru-baru nie kecoh plak pasal tanah-tanah nie.. teman lihat kat berita teman bace kat sokkabar..
hari tu kat Utusan Malaysia 1/9/09 teman bace tentang hak milik kekal nie. Datuk Seri Mohamad Nizar MB baru Perak telah meluluskan dan mengurniakan tanah kepada 11 penduduk kg. baru di kg. Kuala Rui, Gerik pada 30 disember 2008 yang lalu walaupun telah diarah menagguhkanya sehingga Majlis Tanah Negara (MTN) membuat keputusan berhubung pekara tersebut.
Datuk Seri pula berkata kurniaan tanah tersebut kepada 11 penduduk kampung Kuala Rui adalah simbolik kepada keputusan kerajaan negeri menukar status pajakan kepada hak milik kekal.

P/S: isu ni mungkin sensitif sikit kepada sesetangah pihak. Teman idak le nak tekan mane2 pihak. Tapi teman ade juge tanye kepada kawan-kawan teman tentang pendapat mereka dengan keputusan ini. Antaranya adalah:-

  1. Tidak bersetuju kerana klu begitu kaum lain pun nak juga pemilikan tersebut di tanah yang mereka duduki sekarang.
  2. Keputusan berat sebelah dan boleh menimbulkan syak wasangka yg x bek antara kaum
Ehh banyak lagi le yang teman x dapat nak siarkan sebab cencored sangat bagi teman untuk tatapan umum. Teman cume nak cari kepastian dan kebenaran dalam hal macam nie.. harap boleh tukar2 pikiran

:) ate kome ade ke nak diperkatakan tentang hal nie?

6 comments:

Dakjaat™ said...

oit! dedahkan saja .. apa kamu ni kerja dengan kerajaan ke?? ... rakyat berhak utk mengetahui apa yang terjadi sebenarnya...

CIVIC Power said...

Kepada Dajaat..
Teman maleh nak cite lebih2. Nti takut salah plak..
Teman nie bukan keje krajaan tapi teman keje aje.. kui3x

fahana_ann said...

huhuhuhu.. no komen..membaca untuk pengetahuan..sensitiviti perkauman dan macam2 lagi dalam malaysia ni..unik sangat..hehehehe

CIVIC Power said...

To Cik Farhana

Tule citenye.. x didedah x mesra rakyat.. bile didedah pun dikire "x mesra rakyat juge".. ajenye je..

.fatin nabila. said...

check my latest post..
hehe`..

Anonymous said...

Bagi tanah kat kaum lain ye??
erm... bukan nk ngata sesape. tapi kerajaan tua sebelum ni ade bagi hak tanah yang banyak sangat kat kaum lain xde plak org komen. kerajaan tua sebelum ini lebih byk bagi tanah kepada kaum lain cuma dalam bentuk yang tidak terang.
buat rumah dgn harga sampai juta-juta RM, sape yang beli!!! bukan kaum kita kan. beli tanah orang melayu wat projek juta-juta orang bukan melayu yang dapat. sampai tanah Kg Baru kat KL pun nak diambil juga. kita orang zaman ini dah boleh berfikir dan tak termakan dengan propaganda lagi