06 January 2009

Tadika KEMAS

Hai ape nak jadi ni, semalam teman tengok berita tv3, pagi ni teman baca utusan.. teman heran dan pelik kenapa hal begini pun boleh berlaku di sini. Kalau arwah emak teman ade tentu dia sakit jantung sebab hal rebut berebut nie..

Selangor dan Perak selepas bertukar "ketua" nie da macam2 pulak yang jadi, ade yang baik dan ade juge yang x baik nih.. Tapi teman idok le nak cite lebih2 sebab teman x beberapa arif sangat hal politik nie.. tapi teman pikio satu aje.

Tadika KEMAS adalah tempat budak berhingus baru nak belajo kenal ABC dan 123. Teman dulu pun bekas graduate KEMAS juge sebab time tu Tadika PASTI x ditubuhkan lagi, dan arwah emak teman idok menghantar teman ke Kinder Garden. Bekas gurunya merangkap arwah emak teman. Macam2 teman belajo dan bermain bersama rakan-rakan yang lain. Seronok abihle..

Tapi skang nie udah timbul masalah pulak doh, KEMAS di kunci pagornye oleh PBT (Selangor) dan JKKK (Perak). Dame ni dikatakan diarah oleh kerajaan negeri masing2. Ate sape yang terkanjei (susah).. Hah cikgu, budak tadika dan ibu bapa le yang susah. Dame nak nanto anok ke tadika last2 sampei2 x dapat nak masuk tadika.. Kene kunci le..

Kesian teman nengok. Atas nama politik dan kuasa, budak2 jadi mangsa keadaan. Jangan le rope itu ye, harap bende2 rope ini idak berlaku lagi di masa akan datang. Apalah salah mereka nak belajo kat situ. Untuk masa depan generasi muda juge, generasi mude negara juge.

P/S: Tadika Kemas parit 15B Sungai Lampam dah beroperasi lama dan teman dulu belajo kat situ. Walaupun teman x beberapa berjaya dalam pelajaran teman tapi ramai rakan2 teman da bekerjaya hebat. Terima kasih, jasamu kami kenang. Alfatihah buat guru Norhayati bt. Mohd. Salleh.

10 comments:

GELIgeli said...

biasa la..nak tunjuk hero..lain kali undi lah lagi..

Untuk itu..golongan muda perlu lah bangkit dan sedar betapa perlunya politik dalam menstabilkan negara.Jangan kita memandang enteng dgn politik.Kita tak mahu berpolitik.Org muda benci kpd majlis-majlis politik.Ayuh kita sertai parti politik yang boleh menjamin kita khususnya membela Bangsa dan Negara.(BN)

rantong said...

Doa untuk Iraq
Saudara kita yang seagama di IRAQ diambang kemusnahan dalam semua aspek kehidupan. Kita tidak boleh menahan atau membendung rasukan perasaan yang telah hilang pedomannya sebagai manusia berfikir saperti biasa. Kita tidak mempunyai kekuatan fizikal atau sebarang kecanggihan untuk menghalangnya dari kemusnahan. Sebagai umat Islam, berpegang teguh kepada rukun Islam dan Iman, kita ada Allah Taala. Sebagai berpegang teguh kepada rukun Iman, khususnya pada ketika ini, percayalah akan Rukun Iman Yang Pertama;

PERCAYAKAN ALLAH
Jesteru itu, adalah diharapkan jangan dilupai untuk membaca Surah Al-Fil(Alam Tarokai Fafa Ala Robika bi-asha bil-Fil) sebanyak 3 kali setiap solat Fardhu serta diikuti doa "Ya Allah, KAU musnahkan tentera Amerika Syarikat dan sekutunya sepertimana KAU utuskan ABABIL memusnahkan ABRAHA dari muka bumiMU. "Ya Allah, selamatkanlah umat Islam yg sedang sengsara di Palestin, Afghanistan, Iraq, Chechnya dan serata pelusuk dunia akibat dari angkara mungkar dan kekejaman musuh musuh Mu. Peliharakanlah mereka, lindungilah mereka, kasihanilah mereka dan berikanlah rahmatMu ke atas mereka."

Diver.Miskin said...

Salam..

Cuma yg mengherankan teman.. tgh2 kecoh.. bleh lak ada menteri pembangunan luar bandar dtg.. konon kebetulan tgh dtg melawat kawasan... errr... cam drama swasta zaman 80an jer... ntah la..

a b c d e a t h said...

cekgu tadika teman dolu bkn org len ponn...kakak ipar teman juge..
pembantunye pulak makcik teman..
huhuhuu..
bestnyeee..!!

CIVIC Power said...

Terima Kasih buat semua yang memberi pandangan dan komen

Ntah le, teman heran dan penin. Betui ke sume nie? Mmg beno le kate peguam orang yng memeninkan kepala rakyat nie adalah org politik.

jejakaterang said...

Apo kau nak heran yop,selagi beruk-beruk mat ye yg jadik Y.B.jadik M.B. ekau x yah nak heran.Beruk buat panjat pokok kan kena tarik tali kat leher.x jatuh kan kelapa,kena perambat dek tokey
Nasibbbbbbbbbb
Nasibbbbbbbbbbb

en_me said...

takkan kerajaan baru tak bagi tempat tadika alternatif gittewww..

CIVIC Power said...

Terime kasih buat En. Jejakaterang atas komen anda..

Entoh le yop, teman pun x tau le ape nak jadi ngan Perak teman yg teman cinte nie.. Tabika pun dame nak rebut2kan..
Klu jande lawo x pe juge, ini udah budak2 terkanjei
Sedih2x

CIVIC Power said...

Terima kasih juge buat EN_ME ats komen anda..

Kerajaan baru belum lagi nak buat tadika tapi ape yang seboknye adelah Camry baru.. kui3x

fahana_ann said...

memang kesian kat budak2 yang tak mengerti politik tu lagi..mau nanti dah beso budak2 tu plak yang hentam..huhu..cikgu Yan aku yang mengajar masa tadika alhamdulillah masih ada di kampung..