29 January 2009

Racing Muda Mudi

Malam tadi teman balik agak lewat dari kedai kopi. Melabun dan menyembang dengan colige2 teman yang masih lagi bercuti Gong Xi walaupun deme bukanlah dari keturunan Cina.. Ehm Bior le..
Rata2 kami berkerja disana sini. Di Serdang, Shah Alam dan ada juge yang di sini Perak. Tapi teman idok le nak cite pasal kawan2 teman nie.. Nie nak cite pengalaman teman le malam tadi..
Dalam perjalanan pulang, teman lalu di sebuah simpang di kampung kelahiran teman. Terlihat golongan muda mudi sedang membuat perhimpunan di tepian jalan sambil memerhatikan rakan-rakan seperjuangan mereka sedang menunjukan aksi bermotorsikal dan "setting" angin agaknye lah kate teman.
Hai.. mengeluh teman melihat anak kampung teman yang masih lagi bersekolah menengah sudah pandai merokok sambil "merempitkan" diri dame tanpa menghiraukan hari sudah pagi.
Ade juge yang berbaju Melayu berkain pelikat turut serta dalam aktiviti itu. Tidak ketinggalan rambut berwarna perang. Mungkin ayor pili rumah dia berkarat agaknya.. Nak dilarang mak ayah deme pun ade, nak di tegur karang.. kete teman jadi mangsa.. Alamatnya teman tengokkan saje gelagat muda mudi sekarang ini. Teman tak tahulah ditempat orang, tapi di kampung teman lebih kurang begituhlah halnye. Dulu ayah teman tak bagi motor sebiji bawak pegi sekolah, sampai abih tingkatan 5 barule teman bawa motor pergi kerje kilang. Cuti pula teman bawa "Jentani" sebuah jentera membajak sawah padi. Tapi berbeza dengan budak2 sekarang. Ayah deme belikan deme motor "power" untuk kegunaan seharian tapi sudah disalah guna jadi kegunaan tidak berguna.
Ramai anak muda yang mati katak di jalan raya. Gara-gara berlumba haram dan mungkin atas kecuaian sendiri. Ada juge teman dengor2 dari berita tentang penangkapan Mat Rempit ini gara2 merempit dan ada juge yang membuat kerje sambilan iaitu mencuri motorsikal orang lain. Hai..hai.. dan hai lagi.. sedih teman tengok dame ni.. Esok2 nak jadi abang nak jadi suami. Jadi ayah dan ibu untuk anak2. Jika sikap ini tidak diubah, maka riso anak2 generasi lepas dame mungkin lagi dasyat merempitnya...

Dulu teman ada juge melepak nie, masa sekolah lagi lepas isyak teman akan main gitar sama2 dengan coligue teman. Hujung minggu pergi studio jamming. Waktu tu budak2 lebih nak jadi Lefthanded atau May. Tak ramai nak ikut Valentino Rossi. Ai 2 kali 5 ke nih.....

10 comments:

razor said...

tak. 2 kali 6.

mat rempit ni tak tau yang kita sayang kat dia ni..

semua org cakap dia laju..

aik. mcm iklan je.

CIVIC Power said...

To Razor

Hehe.. zaman da berubah, dunia da maju..
Eii iklan nie..

jejakaterang said...

apo lak hang tak join?wah...buat-buat malu la tu

CIVIC Power said...

To Jejakaterang

Zaman teman da berlalu..

en_me said...

anak muda mudi saper karr ittewww.. ehehe

fahana_ann said...

kadang2 maka ayah tak tahu..depan mak bapak pijak semut tak mati..huhu..ada gak yang dah tak tau nak cakap macam mane..jenis anak kepala batu..huhu...tak pelik kalo nanti anak diaorang pulak macam tu..mase tu jangan ingat sakit hati sendiri je lah..mak ayahnya lagi sakit..huhu.tak faham aku..huhu..dioarang nak mati kat jalan yang lurus tu:)

CIVIC Power said...

To En_ME

Muda Mudi itueww adalah mereka dan taulan mereka

|| a b c d e a t h || said...

hehehe..
mengimbau kenangan lalu..
kwn tejebak gak dolu dgn xtvt2 ni,,
best ape!! hahaha!!
tapi skang da cuci tgn & kaki..
besa la...seiring dgn perubahan umo,mase & kematangan akal fikiran...

CIVIC Power said...

To Farhan_ann

Huhunye banyak bebeno ye..
2 le yang teman sedar, lagi teruk generasi skang, lagi teruklah generasi akan datang..
adeh..

CIVIC Power said...

To ABC

Tu le yoep,teman jugak rope 2. Tapi x de la tahap rempit2 nie..
beso blanjenye 2..