19 February 2009

Lelaki "lembut"

Lelaki adalah berketurunan Adam, mempunyai sifat yang keras dan lebih dikategorikan sebagai "kuat" berbanding wanita yakni kaum yang lemah dalam baik dari perilakunya dan perkataannya. Tapi ada juga spesis yang berbeza yakni "kunsa". Spesis semula jadi lahir dengan 2 alat kelamin. Sukar untuk mengenalpasti jantinanya sewaktu kecil.. cuma bolehlah di cam semasa besarnya kerana seseorang kunsa itu akan menunjukkan sikapnya yang cenderung kearah jantina samaada lelaki atau perempuan.. Hah tu jarang2 ada kite dengar ye x pasal kunsa nie..
Tapi teman nak cerita pasal "lelaki lembut". Seorang lelaki yang penuh sifat kelakiannya dan bukanlah kunsa, cuma kecenderungan golongan ini bersifat feminin dan "alahai nyah" pun boleh dikira pakai juga.. Kewujudan lelaki lembut atau orang kampung teman gelor lelaki sotong ini sebenarnya tidak pernah lagi sejarah mencatat akan sejarahnya cuma sedor2 udah timbul kat dalam dunia nie. Kat Malaysia pun turut ada. Bilangannya teman tak tahu, tapi ada juge.. bagaimana ianya terjadi? Teman ada bertanya kepada jiran teman yang berjiran dengan seorang lelaki lembut itu memberitahu kepada teman pengalamannya yang kini sudah cecah 24 tahun berjiran dengan golongan itu.. Ini komen beliau..

" Dulu masa kecik, budak nie emak dia pakaikan baju2 kakak dia.. tambah pula dia anak laki sorang, kakak ada 4 orang kat atas dia.. apeke lagi main pun mainan perempuan.. walaupun dia baik dan tidak memusuhi orang tapi kita yang lelaki nie (perasan tegap) rasa geli dan ntahla bila lihat gaya dia seperti sotong.. lembut giler.."

Itu komen jiran teman.. aii mungkin juga kata beliau yang melihat kejadian lembut itu.. tapi ada lagi cerita lain yang teman dengor...


" Makcik nak anak perempuan, tapi dapat anak lelaki.. itulah anak kami yang sorang.. makcik layan macam perempuan.. bila besar dia nampak lembut.. makcik sayang dia.. lantaklah ape orang nak kata, janji dia anak makcik"
-seorang ibu mengeluh akan perasaanya mengenai anak lelakinya itu.. haiiiiiii

Tapi itu kata orang, bagaimana penerimaan dunia terhadap mereka?
Dipulaukan.... Dicaci... Dibuang? tapi ada juga yang diperlukan.. Haa nie lain ceritanya..

Ps:- Apa2pun inilah kenyataan, kewujudan golongan ini di Malaysia seperti sudah biasa agaknya.. Bagi pandangan temanlah, biarlahj mereka nak lembut macam sotong x pun plastik.. asal mereka tahu jantina asal mereka dan batas2 agama yang menghalalkan sesuatu dan mengharamkan sesuatu. Tidak melangar dan tidak meninggalkan suruhan agama.
Tapi teman idaklah menyokong golongan ini terus ada didunia.. ish lain teman tengok aih!

16 comments:

Pok Li said...

Bukan salah ibu mengandung

sharamli said...

ai..ni mcm ceghita sutun p0n ada gk ni...

xsalah tu mmg xslh..

tp cm slh gk kadang2...

allah dh kurniakan jantina np nk tuka2 plk kn.....

lelucon said...

pndapat teman, maknyah ni bukan satu golongan, tp lbih sesuai dipanggil budaya. Sbb tu dlm sejarah takde, sbb mungkin ada tamadun yg anggap budaya nyah ni adalah sejenis sikap 'lemah lembut' di kalangan lelaki (budaya, mcm merokok dan punk)...

Teman nengok le, nyah ni ada byk tahap. Ada semulajadi, ada yg ikut2, ada yg over, ada yg cover. Teman anti bebenor yg jenis ikut2 ni. Selalunya mereka ni yg lebih2. Yg semulajadi tu biasa je. Teman kawan juga dgn mereka ni, tp agak2 la, bahaya! yg jenis terpesong ni bila dah jd klik/kumpulan (biasa la, punca budaya mudah tersebar). Masa sekolah, ada sorang classmate lembut. Baik je. kampung teman pun ada 1-2 jenis lembut, tp anak dah 2-3 hehehe normal plak bab produktiviti nih. deme tu takde klik nyah, selamat la kot hehehe

hakikatnya, Allah dh jadikan pelbagai ragam manusia untuk kita pelajari dan hayati. Semuanya tanda kuasa Allah. ye dak?

Atira. said...

saya suka lelaki macho xD

CIVIC Power said...

To Pok Li

Bukan salah bapa juga

To Sharamli

So mike yong jgn tuka jantina ok

To Lelucon

Jgnlah kita melanggan maknyah

To Atira

Suke kat teman x?

fahana_ann said...

batul kata pok li..ada yg mak ayah tak tahu pun anaknye nyah..huhu..meremang gak kekdang tengok diaorng ni,,geramnye yang over mengade2..huhu..bile perbntangan,kantoi gak suara..huhu..pe pun,aku masih hormat mereka,ta[i hairan gak,dah macho2 macam tu,tiba2 lembut plak..kita boleh cam yg smula jadi ngan yang buat2..mengade2 betull..cantik mengalahkan perempuan tu..huhukalah aku..kuikuikui-

CIVIC Power said...

To Farhana Ann

Ate mike jgn jeles ye..
hehe

jejakaterang said...

aku kalau dengan nyah ni memang aku lemah,tak lalu aku makan kalau depan meka-meka ni kerana dok tenung aku macam nak makan aku mmakkkkk .....tolon......

@mEL!A said...

jangan mike jadi lembut udok le...
tak macho langsung...

p/s : Malam tadi kak amy mimpi kau dtg rumah naik beskal...k.amy tanya mana motor..kau kata rosak..saje dtg rumah kak amy tapi dtg skjp jerk..hehe camner la kau bleh masuk mimpi aku nih konpius..

CIVIC Power said...

To jejaka terang

X pe teman tengok aje.. haha

To Amelia

Tu namenye akak rindu kat teman.. muehehe!

.fatin nabila. said...

same goes with perempuan kasar..
xtau la apa sebab..
tp, maybe ada sebab tersendiri kot.?
tp, sy cuba utk menerima golongan2 seperti ini..
maybe dah tuhan tentukan idup mereka mcm tu..
tp, mcm kamu, xde la sokong kn..
dlm hati, still berharap, golongan2 ini balik pd asal, someday, ;)

CIVIC Power said...

To Fatin Nabila

Teman berharap cuma ada dua golongan sahaja dalam dunia nie kembali.. Perempuan yang asli dan Lelaki yang jati..

makan_auww said...

auwww...mak tak bleh la tgk lelaki tegap nie..rasa cam nak sentuh jer dadanya yg tegap tuh..belai janggutnya yang nampak macho..auww...auwww....geram nyah tau...

rockapak5415 said...

To makan_aww

Nie bukan blog awww

en_me said...

makcik ghitewwww..

fahana_ann said...

hehehe...aku tak jeles ler..tak de maknenye..tak ori..huhu