19 January 2009

Azam perokok


Genaplah kini hampir setengah bulan kita meninggalkan sambutan tahun baru 2009 dan tahun lepas 2008. Pelbagai azam teman dengar dari colique2 teman. Ade yang nak beli kete, ade yang nak jadi kaye.. rata2 sume ada azam baru di tahun baru.. namun teman juge yang azamnya tetap sama..
dari 3 tahun lepas, teman berazam untuk berhenti merokok.. dan tiap2 tahun juga teman berusaha, namun tidak terdaya nampaknya.
Azam teman tidaklah asing bgi teman, cukup sinonim bila dikatakan seperti cakap kosong sahaja, mengeluh teman....
Rokok tidak dinafikan bagi teman adalah cukup nikmat bagi mereka2 yang merokok. Tambahan pula selepas selesai makan dan berhajat untuk ke tandas. Tidaklah terkata akan kebaikannya disitu.. namun teman sedar dan tersedar akan keburukan merokok ini. Konklusi pada jantung terutamanya dan rakan karib paru2. Tidak lupa juga kepada organ2 yang lain yang tercemar kerana asap rokok yang saban hari tidak berhenti keluar masuk dalam saluran trnkea.
Ekonomi peribadi juga merusut gara2 merokok ini. Dunhill mahupun Winston tetap jadi pilihan walaupun kian mencecah RM10 sekotak.
Teman cuba kurangkan, namun kian banyak teman hisap. Teman cuba tidak membeli, namun ada juga yang memberi. Alamatnya tidak dapatlah teman menahan dugaan itu. Tambahan pula kebanyakan rakan2 teman semuanya merokok dan boleh diklasifikasikan sebagai perokok tegar seperti teman.
Ramai yang kecam sikap merokok ini namun tidaklah boleh terlalu extremis bila berbuat demikian kerana teman slu tersenyum bila dikata rokok adalah sumber ekonomi terbesar negara.. Maka teman diam sahaja..
Azam tetap azam, teman berhasrat untuk berhenti merokok. Berhenti membeli rokok juga. Namun bak kata teman tadi ianya seperti azam main2. Kata dalam hati tapi tangan tetap mahu sepit sepuntung rokok. Hai.. entahla..

P/s: Kepada perokok2 seperti teman, marilah kita berhenti merokok dan klu tidak boleh juga.. kita pakat2 tahan telinga dari leteran orang rumah kita.

24 comments:

|| a b c d e a t h || said...

ekekekeke!!
Marlboro tetap dihati..

hmmm...
pasti akan tiba satu hari nanti
tiada lagi kotak Marlboro dlm poket teman ni..
huhuhuu!!

CIVIC Power said...

To ABC

Sma2lah kita berdoa agar kita mampu menahan dugaan dan tarikan dari rokok kita.

|| a b c d e a t h || said...

Amin...

Dakjaat™ said...

yer a.... si civic ni pandei cakap kosong jak .. benti nya tak nak .. kehkehkeh! ;p

@mEL!A said...

azam je tak guna dik oii...kena ada niat...klau btul2 niat nak berhenti...mesti bleh berhenti nyer..

jejakaterang said...

tak beb.gua teman lu sampai mati

CIVIC Power said...

To Dakjaat

hehe teman x nak tipu diri sendiri,
Da memang susah. Bab ini teman kalah.
Apa pun terima kasih atas komen mike.

CIVIC Power said...

To Amelia

Teman dan niat, teman da azam. Tapi entahla..

CIVIC Power said...

To Jejaka

Yoep pun merokok juge ye.. hehehe
Ate da x leh tahan. Sedap tu, tambah lepas makan nasik.

melayuangkat said...

Assalamualaikum anakku,

Mak Cik tumpang sedih kerana kamu telah kehilangan ibu tersayang. Doakanlah dan bacakanlah ayat ayat suci Al Quran buat ruhnya. InsyaAllah, kamu anaknya, akan terus diterimanya. InsyaAllah. Kita semua akan pergi juga, MASA masing masing akan tiba. Ini Janji ALlah swt.


Mengenai Azam nak berhenti merokok, ini amat baik sekali. TETAPI ia tidak mudah sebab tidak ada yang Baik dalam hidup ini mudah. Semuanya susah dan melalui pahit getir.

Benda tak baik, tak senonoh tu senang sahaja. Tak perlu ikhtiar atau guru pun.

Mak Cik doakan apa pun Azam tahun baru kamu akan direstui dan dirahmati Allah swt. Amin!!

CIVIC Power said...

To MelayuAngkat

Terima kasih makcik atas dorongan 2 td. Teman bukan sje nak kongsi cerita tapi cuba mengigatkan yang masih ada supaya beringatlah seblum tiada.

Salam kasih buat ibu2 semua

CIVIC Power said...

To MelayuAngkat

Terima kasih makcik atas dorongan 2 td. Teman bukan sje nak kongsi cerita tapi cuba mengigatkan yang masih ada supaya beringatlah seblum tiada.

Salam kasih buat ibu2 semua

Pok Li said...

Saya sudah berhenti merokok 3 tahun dahulu. Tanpa ubat. Tanpa azam. Tanpa publisiti. Tanpa dan tanpa......
Cuma satu, bikin apa yang kita cakap. :)

9W2SGN said...

Semoga Berjaya Buat Anda Dalam Merealisasikan Impian Stop Smoking, Amalkan Gaya Hidup Sihat.. hehehe

CRAZY BEAUTIFUL88 said...

moga berjaya

rantong said...

Sekadar mengingatkan. Amalkan doa ini.

Dari Surah Al-Baqarah ayat 286, bermaksud;

"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami melakukan kesalahan. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau babani kami dengan beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami, ampunilah kami, dan rahmatilah kami. Engkaulah Pelindung kami, maka tolonglah kami menghadapi orang-orang kafir".

razor said...

tabik dengan pokli.

nasib aku tak merokok. jadi seruan ni aku di kecualikan lah.

en_me said...

me tak isap rokok one uoolsss.. isap mender lain larr fulakkks.. uhuhu

CIVIC Power said...

To en_me

Itewwww isap mender len tuuuu

GELIgeli said...

Tahniah ler dah balik kpg...petua yg mujarab utk berhenti merokok ialah cari awet yang tak suka perokok..

sharamli said...

abeh kal0 per0k0k tu da kawen...kna crik bini n0 2 yg xsuka per0k0k?
hu3

CIVIC Power said...

To Sharamli, terime kasih ats komen mike

sebenonye ramai orang yang merokok tu sendiri pun x suke dia merokok. Tapi 2 le tadi.. susah nak tinggal nie..

fahana_ann said...

huhuhu..memang yg dikomen tadi tak sampai..
ingat aje yang diri sedang berjuang..
em,bantu amerika yang dah bedil umat islam sana sini dgn mmbeli rokok?mungkin tak ramai yang buat.at least untuk diri sendiri.itu lebih penting bila kita hargai diri kita daripada membiarkan terus asap rokok menghakis paru2 dan organ lain..
anggap azam sebagai cabaran pada diri sendiri..dah m,encabar tak kan tak nak sahut kot???
azam tekad nekad yang kuat.niat betul2 kerana allah,insya-allah boleh,tapi kalau hangat2 je,tak menjadi..
setuju dengan razor!!

CIVIC Power said...

To Farhana_ann

Susah juga kadang2 yong. Macam makeup. bile x dipakai memang x jadi ape. Tapi serbe x kene.