22 December 2008

Hukum Hudud

Hukum Hudud Islam yakni satu rang undang-undang islam dalam perlaksanaan hukuman kepada pesalah dalam pelbagai kesalahan yang melibatkan banyak pekara.

Teman terbaca akhbar utusan hari ini (22/dis/2008) muka depan. Salah seorang Naib Presiden Pembangkang memberitahu hukum hudud bakal dilaksanakan di negara ini jika Malaysia di perintah oleh parti itu masa akan datang.

Apakah komen kome tentang ini...?

(blog ini tiada kena mengena dgn mana2 parti dan politik, hanya disiarkan untuk taulan bertukar2 komen dan pandangan.)

8 comments:

GELIgeli said...

hebaT..TUAN punya minda memanag kehadapan..

CIVIC Power said...

Ehm terima kasih En. Geli2 ats komen anda..

Klu lah Hukum Hudud/ Qisas dilaksanakan di negara ini yg sudah sdia ada undang2nya.. adakah ianya lebih brjya dlm mentadbir negara..
X de kontroversi ke?

Pok Li said...

Hudud adalah hukum Allah yang dicatat didalam Al-Quran. Perlu berhati-hati memperkatakan mengenainya. Kerana silap pentafsiran seolah-olah merendah-rendah hukum Islam itu sendiri.

CIVIC Power said...

Terima Kasih Pok Li diatas komen anda..

Seperti stgh pendapat mengatakan kalu x dilaksanakan hukum itu di sini (MAS)sperti tidak "complete" ngra itu sbgi ngara Islam.. ehm?

Slah ke kita mngamalkan undang2 yang ada sekarang.... ehm?

Dakjaat™ said...

hudud? orang kata parti pas terlalu terburu-buru nak laksanakan hukum hudud dan parti lain membangkang sekeras2nya akan cadangan parti pas..

lain plak orang sebelah barat malaysia kata, pas ni hanya gunakan hukum hudud bile tibanya pilihanraya semata2 nak memenangi undi dari rakyat yang beragama islam ..

lepas tu plak, pas ni banyak lak yang tak puas hati ngan keputusan kerajaan campuran .. aiya.. tak lama lagi ... hancurlah kerajaan campuran ...

CIVIC Power said...

Terima Kasih ats komen daakjaat..

Betul juga kata daakjaat 2.. ehm susah le camni nak nilai..
Ade je yg x kenenye ye..

p/s: Teman igt lagi dulu, ayah teman suke sebat teman dengan rotan sebab x nak mengaji Al-Quran..
Ish3x nakal betul teman dulu..

Diver.Miskin said...

Salam,

Hudud & Qisas mmg dituntut dlm Islam... dan salah jika kita mempertikaikannya... period..

Tp dlm perkara ini saya sering berselisih pendapat dgn para penyokong PAS yg hardcore... bagi mereka UMNO kafir kerana menolak Hudud... walaupun saya menganggap diri saya penentang UMNO.. tp saya tak setuju ngan statement tersebut.. kerana Islam bukan setakat pada Hudud dan Qisas... Islam lebih luas dari itu... para penyokong PAS hardcore secara tak langsung telah menyempitkan Islam pada hudud dan qisas shj...

seperkara lagi.. bila bicara soal hudud & qisas.. mengapa harus ditekankan aspek hukuman sahaja.. perundangan islam bukan setakat menghukum... tp mendidik... kenapa aspek ini tak ditekan.. kenapa asyik ditekan soal potong tangan ajer..

p/s: saya sendiri pernah menyaksikan hukuman pancung ketika melawat Madinah beberapa tahun lepas.. dan ia amat menginsafkan..

Anonymous said...

salam,

saya sokong Diver.Miskin.
saya bukan menyokong mana-mana parti. jika dalam Pakatan Rakyat berselisih kerana DAP tidak boleh terima Hudud pada saya ianya tidak menghairankan.
DAP bukan islam semestinya tak mahu hudud, TAPI yang menghairankan Orang UMNO macam gembira pulak bila PAS gagal dalam usaha mendaulatkan hudud. UMNO kan orang islam. Apa nak jadi.???

p.s : tak sedih bila bukan islam tak terima hudud tapi terlalu sedih bila ada ada orang islam yang gembira bila orang lain nk buat hudud. kita ada akal yg allah bagi. sendiri pk